Tilburg Horecastad met een persoonlijke touch.

Geplaatst op: februari 17, 2013 door sleevezip in Week 1: streethunten

horeca tilburgHoewel de heuvelstraat kamt met de hoogste leegstandscijfers sinds jaren en als gevolg van de financiële crisis naast kleine detaillisten ook grote winkelketens hun Tilburgse vestigingen sluiten, duiken er vreemd genoeg steeds meer horeca zaken op rondom de Tilburgse binnenstad. In deze economisch spannende tijden zien horeca ondernemers in deze oude textielstad een stad met veel mogelijkheden. De afgelopen jaren opende achter elkaar diverse eet- lunchcafe’s  en restaurants hun deuren. Grotere retautantketens als Dudok en The Ribs Factory zijn te vinden aan de korte heuvel, maar vooral in het Tilburgse ‘dwaalgebied’ is de kleinschalige horeca booming. De spaarbank, de Burgerij, Lunchcafe Nieuwland, Bagel and Beans en Bij Maud eten & drinken slechts een paar namen die de afgelopen jaren zijn toegevoegd aan het ruime Tilburgse horeca aanbod.

Zagen we vroeger alleen maar bruine cafe’s als Anvers, Bolle of Langeboom in het straatbeeld tegenwoordig brengen de nieuwkomers vooral lichte en moderne interieurs met zich mee. Gesitueerd in nostalgische, monumentale panden waarvan menigeen droomt. Bij lunchcafe Nieuwland en Bij maud zien we voornamelijk lichte kleuren en een soort huiselijke gezelligheid. Geïnspireerd op de Scandinavische interieurs, veel hout, veel licht en veel zachte pastel tinten als mint groen en gebroken wit. De flow lezeres kan haar hart ophalen met deze zaken. Deze cafe’s lijken zich te richten op vrolijke ‘pip’ moeders die met hun flamboyant versierde fiets –met bijpassende gebloemde kitsch en kitchen fietstassen- met man en kroost op zondagmiddag een gezellig munt of gembertheetje komen drinken. Met daarbij louter zelf gemaakte muffins, brownies of een snee zuurdesem brood van de lokale bakker. Eerlijke, echte producten. Deze eerlijke productkeuze zien eigenlijk terug bij alle zaken, met name bij ‘De Burgerij.’ Deze brasserie is geïnspireerd op het Franse leven en laat je ook even helemaal vergeten dat je in Tilburg zit. Het personeel is zeer open, geeft je een rondleiding door de zaak en de aangrenzende bed & breakfast en vertelt met passie dat ze heerlijke planken hebben met verschillende Franse kazen en worsten. Een ambachtelijk broodje uit de naastgelegen broodjeszaak kan ook zo worden besteld, met vleeswaren van de lokale slager. Geen hamburgers, geen kroketten. Een heerlijk onbezonnen ons kent ons sfeertje, bijna dorpse gezelligheid in de grote stad.
Deze gezelligheid komt voort uit de hang naar vroeger. In een tijd van crisis en recessie willen wij ontsnappen, ontspannen aan het negatieve klimaat waarin we leven. Als we dan eindelijk geld uit geven, wat we eigenlijk niet mogen uitgeven want oh-oh wat hebben we het zwaar, willen we ontsnappen. Ons even in Frankrijk wanen bij de Burgerij, een zeer onhandig broodje eten met een gat er in waar alles uitvalt, maar ach die hebben we thuis nooit bij Bagel & Beans of je vergapen een het gezellige interieur wat je thuis ook wilt creëren bij Lunchcafe Nieuwland. Deze trend is al langer zichtbaar en is begonnen met de hype rondom het programma ‘Ik hou van Holland.’ Nog nooit genoten we zo van platgetrapte gezelschapspelletjes en waren we zo trots op onze eigen stroopwafel. Hak speelde er op in met haar stamppotgroenten uit een potje en overige tv makers pikte deze trend snel op en overspoelen ons tot op de dag van vandaag met nostalgie. Een kijkje nemen in andere tijden, het Schaep doet niet anders of neem Moeder ik wil bij de revue (goed voor 1,7 miljoen kijkers) en ook het recent verschenen ‘Freddy, leven in de brouwerij’ is een kijkcijfertopper op Nederland 2. De jaren 50, 60, 70 en 80 we blikken graag terug op het verleden, om te ontsnappen aan ons sobere leefklimaat.

Daarnaast zien ik een trend ontstaan als tegenbeweging op de facebook en de sociale media trend. Wij hebben steeds meer behoefte aan echt contact. Waar we vroeger nog een aardig praatje maakte met de caissière, staan we nu haastig met onze telefoon in onze hand te bellen, facebooken of appen terwijl we ondertussen inpakken en afrekenen. Vaarwel contact. Maar wij blijven mensen en blijven behoefte hebben aan een stuk sociaal contact. Wanneer we dan de stap nemen om een vriend, vriendin of zakenrelatie te ontmoeten doen we dat op een plek waar ruimte is voor sociaalcontact. Niet meer de kille stationsrestauratie, het La place restaurant of de Coffeecompany. We kiezen voor een plek die uitnodigt tot gezelligheid, tot openheid en waar de eigenaar of ober je vriendelijk bediend. Waar je geholpen wordt door hard werkende mensen die hart hebben voor hun zaak. Mensen die je het gunt, zaken met een persoonlijke touch. Waar de wifi-code met handgeschreven letters op het krijtbord staat geschreven en je wordt aangesproken met een lach. En waar dat ambachtelijke koekje –zelf gemaakt of sligro, ach het ziet er zo leuk uit, ik verbeeld me dat hij zelf gemaakt is- dan extra lekker smaakt.

Deze trend slaat nu op Tilburg, drie jaar geleden deden wij hier nog niet aan mee. De trend heeft zich al bewezen in Amsterdam, waar in de negen straatjes en de Pijp kleine zelfstandige horeca zaakjes met een persoonlijke touch en hartwerkend personeel met hart voor de zaak een begrip zijn geworden. En hier in Tilburg lijkt het ook aan te slaan, telkens als ik voorbij deze zaken fiets, of er langs ga om zelf wat te eten zit het vol. Vol met mensen die willen ontsnappen aan de druk, het internet en behoefte hebben aan sociaal contact. Net zoals vroeger. En ik doe daar heel, heel erg graag aan mee.

Door Maurits Spijkerman (www.sleevezip.webatu.com CO2F)

Advertenties
reacties
  1. maaikerijnders schreef:

    je bent hier al aan het analyseren en interpreteren gegaan, terwijl we nog aan het zoeken zijn naar signalen, nu geef je je zelf niet de kans om nieuwe signalen et zien ,en verbanden te ontdekken. Dus als reflectie best goed, en misschien wordt dit wel je hunch, om mee verder te gaan, maar gun je zelf de kans eerst eens met een open blik naar dewereld te kijken

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s