Purple drank

Geplaatst op: februari 18, 2013 door ryanoomen in Week 1: streethunten

Een groepje jongeren die op een parkeerplaats hangen met hun auto en muziek luisteren. Niet veel bijzonders, tot dat het mij ineens opviel. In plaats van blikjes of flesjes dronk iedereen uit kartonnen bekertjes. De muziek die uit de kofferbak klonk was ‘chopped-and-screwed’.  Dit zijn soort remixen van doorgaans hiphop muziek waarbij de beats worden vertraagd en de bass extra wordt aangedikt waardoor je een loom effect krijgt. In de kartonnen bekertjes zat een mix van zoete frisdank (7-up of sprite),  hoestsiroop en gummy beertjes erin. Ook wel Purple Drank genoemd.

Ik wist van het bestaan van deze recreationele drugs uit Amerikaanse hiphop tracks en videoclips. Wat mij verbaasde is dat ik dit in een Brabants dorpje aantrof waar naar mijn weten überhaupt weinig naar dit soort hiphop word geluisterd.

Mijn eigen nieuwsgierigheid dwong mij om een praatje te maken met de groep waarvan ik iemand nog herkende van de middelbare school toen deze persoon naar hardcore (als in gabber) muziek luisterde . Ik herkende de hiphop artiest die op dat moment uit de installatie klonk (Paul Wall) en probeerde over de muziek een gesprek aan te gaan maar ik kreeg al snel in de gaten dat het ze vooral om het effect te doen was en niet zo zeer om welke artiest. Ook kwam iedereen behoorlijk suf over en stonden zij in de kou naar de speakers in hun kofferbak te turen. Het voelde voor mij al snel ongemakkelijk aan waardoor ik besloot thuis verder te zoeken.

Over deze subcultuur valt veel te vinden maar vrijwel niets met betrekking tot Nederland. Ik meen ooit op BNN een Spuiten & Slikken aflevering gezien te hebben hierover, maar hiervan kreeg ik niets terug gevonden op Youtube. Op de Nederlandse Wikipedia-pagina voor screwed-and-chopped  is echter wel deze alinea te vinden:

“Screwed-and-chopped-muziek beperkt zich niet langer tot alleen het zuiden van de Verenigde Staten, ook in de rest van het land zijn er artiesten die aan dit genre bijdragen. Ook in het zuiden en oosten van Nederland, en dan met name in Gelderland, zijn er artiesten die screwed-and-chopped-versies van hun liedjes, cd’s en mixtapes uitbrengen. Mogelijk hierdoor, maar vooral ook door het boerse imago van de provincie wordt deze ook wel Nederlands Texas genoemd.”

Ik verwacht dat deze trend(?) binnenkort het regionale nieuws gaat halen. Ik heb verder geen foto’s gemaakt omdat ik en, geen camera op mijn gsm heb, en ook omdat ik het waarschijnlijk op dat moment te onzeker zou zijn geweest om op dat moment een foto te gaan staan maken (zeg ik heel eerlijk).

‘Cool’ want: Andere manier van muziek beleven. Ingredienten zijn legaal verkrijgbaar. Werkt relaxerend.

Aangetroffen op een parkeerplaats in een dorpje Midden-West Brabant.

 

Meer info:
http://www.kindamuzik.net/achtergrond/purple-drank/purple-drank/23585/
http://www.buzzfeed.com/ryanhatesthis/what-does-getting-high-on-sizzurp-feel-like

reacties
  1. maaikerijnders schreef:

    dan mag je er wel een foto bij plaatsen van het internet. De observatie is duidleijk street. Interessant!

Geef een reactie

